wtorek, 5 stycznia 2016

[rozrywka na planszy] Sawanna - Trefl



Dziś zapraszam was na Sawannę, gdzie staniecie się właścicielami pięciu zwierząt: słonia, żyrafy, antylopy, zebry i lwa. Opieka nad tyloma zwierzętami nie jest łatwa, tym bardziej, że Sawanna roi się od zwierząt, które walczą ze sobą o pożywienie i wodę. Tym razem to wy musicie pomóc swoim podopiecznym jak najszybciej dotrzeć do wodopoju. A to wszystko za sprawą gry „Sawanna” wydawnictwa Trefl.
Zanim opiszę zasady muszę wspomnieć o wydaniu gry, gdyż jest ono dopracowane w każdym detalu. Pudełko dobrane optymalne do zawartości gry, dzięki czemu nie tracimy miejsca na półce. Zdarzały mi się, bowiem takie planszówki, których opakowanie przerażało wielkością, a ich zawartość wcale nie wymagała pudełka sporych gabarytów. Grafiki znajdujące się na planszy oraz płytkach z pewnością przykują uwagę nie tylko dzieci. Soczyste kolory i sympatyczne mordki zwierząt zjednają sobie także starszych graczy. I wreszcie wykonanie. Ten element zaskoczył mnie najbardziej, oczywiście na plus. Plansza i pozostałe komponenty gry są wykonane z grubej, lakierowanej tektury. To wszystko sprawia, że nabywcy gry nie będą musieli się martwić o jej szybkie zużycie.

Co znajdziemy w pudełku?

Planszę z trasą do wodopoju, pięć żetonów graczy (niebieski, czerwony, zielony, fioletowy i czarny), sześć kostek z numerami 1-6, dwadzieścia pięć płytek z wizerunkami zwierząt oraz instrukcję.



Gotowi do biegu…czyli słowo o zasadach gry

„Sawanna” oferuje trzy warianty gry: podstawową, zaawansowaną oraz mieszaną, co jest sporym atutem, jeśli uczestnicy zabawy są wiekowo zróżnicowani. Zacznijmy, więc od podstaw. Każdy z graczy otrzymuje żeton oraz pięć zwierząt z numerami w tym samym kolorze, zatem jeśli nasz żeton ma kolor niebieski liczby na płytkach ze zwierzętami także powinny mieć niebieski kolor. Pozostając przy liczbach dodam, że każda płytka ma przypisaną wartość liczbową złożoną z dwóch cyfr. Przykładowo, karta z żyrafą ma wartość 5,1.     

Kiedy każdy uczestnik otrzyma już swoje stadko, przechodzimy do rozłożenia planszy z czterema trasami do wodopoju. Ilość tras użytych podczas rozgrywki zależy od liczby graczy. Zatem jeśli gramy we dwie osoby poruszać się możemy po dwóch trasach, natomiast kiedy rozgrywka toczy się pomiędzy trzema graczami mają oni do dyspozycji trzy trasy. Czas przejść do gry. Każdy z uczestników rzuca sześcioma kostkami. Następnie umieszcza kostkę z liczbą na płytce ze zwierzątkiem, któremu przypisana jest liczba oczek widniejąca na kostce. Przykładowo: wyrzuciłam na kostce liczbę 1, zatem mogę ją położyć na płytce z żyrafą, które przypisane są wartości 5,1. Na jednej płytce możemy położyć maksymalnie trzy kostki. Następnie przesuwamy zwierzątka na planszy o tyle oczek, ile kostek położyliśmy na płytce. Przykładowo: na płytce z żyrafą położyłam trzy kostki, zatem przesuwamy ją na planszy o trzy oczka. Jeśli wyrzucimy liczbę sześć wtedy kostkę musimy położyć na płytce przeciwnika. W trakcie rozgrywki (w wariancie rozszerzonym) zyskujemy możliwość blokowania rywali, dzięki szczególnym cechom przypisanym do każdego zwierzęcia. I tak, słoń może zablokować pole, lew swoim rykiem może wystraszyć zwierzęta współzawodników, zebra może zmienić tor po którym biegnie, żyrafa może dosięgnąć wcześniej do wodopoju dzięki długiej szyi, a antylopa może przeskoczyć inne zwierzęta. Wygrywa ten uczestnik, który jako pierwszy doprowadzi co najmniej dwa zwierzaki do wodopoju.



"Sawanna” to z zamysłu gra rodzinna i z tej funkcji sprawnie się wywiązuje z jednym „ale” (jednak o o tym za chwilkę). Jak sugeruje producent gra przeznaczona jest  dla dwóch do pięciu zawodników powyżej szóstego roku życia. Sama miałam okazję grać z dziećmi siedmioletnimi i u nich najlepiej sprawdza się wariant podstawowy. Natomiast u odbiorców kilka lat starszych większym powodzeniem cieszył się wariant rozszerzony, który wymagał decyzji i przewidywania kolejnych ruchów. I właśnie to jest atutem „Sawanny”, że mimo, iż w grze zdajemy się w dużym stopniu na losowość (rzucamy kostkami) istotna jest tutaj także decyzyjność i myślenie strategiczne . Wspomniałam wcześniej o drobnym zgrzycie, otóż, mnie po pewnym czasie rozgrywki zwyczajnie nużyły, małym ratunkiem stawał się wówczas wariant mieszany. Uważam, że skoro to gra rodzinna powinna oferować coś więcej także dorosły.


Grę polecam, gdyż dzieciaki bawiły się przy niej bardzo dobrze. Ponadto najmłodsi mają okazję poćwiczyć swoją spostrzegawczość i powtórzyć dodawanie ;)

Gra bierze udział w wyzwaniu:  Dziecinnie


Sawanna - wydawca Trefl

rok wydania: 2015
liczba graczy: 2-5
wiek: 6+







4 komentarze:

  1. Strasznie podobają mi się te 3 warianty/poziomy gry. Dzięki temu jest ona użyteczna dla większego grona osób. Jestem nią zachwycona...

    OdpowiedzUsuń
  2. Świetna ta gra. Na prezent wręcz idealna.

    OdpowiedzUsuń
  3. Super pomysł na spędzenie czasu z dziećmi! :D

    OdpowiedzUsuń
  4. Wygląda bardzo sympatycznie :-)

    OdpowiedzUsuń