wtorek, 12 listopada 2019

Jacek Karczewski "Jej wysokość gęś. Opowieści o ptakach"



Ptaki były obecne w moim życiu od zawsze. Papużki, kanarki, bażanty czy kaczki były wpisane w moją codzienność. I tak jest do dziś. Mój dom pełen jest skrzydlatych domowników, o które wspólnie się troszczymy, a które odwdzięczają się nam nie tylko śpiewem, ale także widocznym przywiązaniem. Właśnie dlatego duże zainteresowanie wzbudziła we mnie książka Jacka Karczewskiego „Jej wysokość gęś. Opowieści o ptakach”. Miałam nadzieję nie tylko na intrygującą opowieść o ptakach, ale także na swego rodzaju lekcję, abym mogła lepiej poznać te stworzenia.

Jacek Karczewski od lat działa w Stowarzyszeniu Ptaki Polskie, jest autorem wielu materiałów prasowych dotyczących ptaków, to im poświęcona jest także audycja radiowa, którą prowadzi na antenie TOK FM. Jak sam twierdzi ma odlot na punkcie ptaków. I muszę przyznać, że ten odlot, tę pasję i miłość do ptaków czujemy wgłębiając się w historie opowiadane przez Jacka Karczewskiego
Autor pisze, że chciałby, aby jego opowieść została w głowach czytelników „raczej jako wspomnienie ciekawego spotkania niż przeczytana książka… Żeby mieli poczucie, że dowiedzieli się czegoś nowego i że ich rzeczywistość się poszerzyła.”

Tak właśnie było ze mną. Ta książka okazała się być dla mnie spotkaniem, podczas którego mogłam poznać fascynujące opowieści nie tylko o ptakach, ale także o ludziach dla których są one częścią ich życia. Początkowo liczyłam na odrobinę więcej informacji, która poszerzyłaby moją wiedzę dotyczącą naszych skrzydlatych towarzyszy, jednak autor skupił się na ukazaniu jego osobistej więzi z ptakami, aniżeli na „naukowych” regułkach. Jednak teraz, kiedy poznałam opowieść do końca, muszę stwierdzić, że takie rozwiązanie było bardzo dobrym pomysłem. Dzięki temu ta opowieść stała się bardziej osobista, pełna humoru i emocji. Oczywiście nie zabrakło również ciekawych anegdotek związanych z zachowaniem ptaków czy ukazaniem podobieństw między naszym i ich zachowaniem.  

Wspomniałam, że ta książka to także opowieść o ludziach, bo przebywając z autorem na wyspach Farne Islands czy nad rozlewiskiem Biebrzy poznajemy wiele osób, które dzielą te samą pasję, co Jacek Karczewski. Ponadto autor przybliża nam sylwetki niezwykłych kobiet: Dafili Scott oraz Sachy Dench. Pierwsza z nich jest obserwatorką łabędzi i ambasadorką idei ochrony ptaków, natomiast druga na paramotolotni wzbiła się w niebo i tą drogą pokonała trasę, którą zwykle przebywają bewiki.

Muszę jeszcze wspomnieć o zdjęciach, które idealnie uzupełniają opowieść Jacka Karczewskiego. Autorami fotografii są między innymi: Arek Glaas, David Kjaer czy Czarek Korkosz.

Ta książka to przede wszystkim opowieść o ptakach, ale także o ludziach w nich zakochanych. Autor nie próbuje tutaj przekazywać nam szczegółowej wiedzy, a tę, którą tutaj zawarł podaje w przystępny i zabawny sposób bardziej w formie ciekawostek, niż naukowych definicji. 

Co wspólnego z wróblem ma Edith Piaf. Dlaczego niektóre osoby mają ochotę przytulić maskonura? Jakie geny łączą nas z ptakami? Kto czeka, aż zasną mewy i gdzie szukać muzycznych geniuszy? Na te wszystkie pytania znajdziecie odpowiedź czytając opowieść Jacka Karczewskiego.

Ja też mam ochotę przytulić maskonura ;)



J. Karczewski - Jej wysokość gęś. Opowieści o ptakach

stron: 416
wyd. Wydawnictwo Poznańskie 2019

2 komentarze:

  1. Dla kogoś kto tak jak Ty uwielbia ptaki widze ze ta ksiazka jest idealna. Niestety ale ja pewnie nie znalazlabym w niej magii więc sobie odpuszczę:) [kreatywna-alternatywa]

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Faktycznie to książka przede wszystkim dla tych osób, które lubią ptaki, ale myślę, że niejeden czytelnik, który niewiele ma wspólnego z ptakami dałby się porwać :)

      Usuń