Dziś zapraszam was na Sawannę,
gdzie staniecie się właścicielami pięciu zwierząt: słonia, żyrafy, antylopy,
zebry i lwa. Opieka nad tyloma zwierzętami nie jest łatwa, tym bardziej, że
Sawanna roi się od zwierząt, które walczą ze sobą o pożywienie i wodę. Tym
razem to wy musicie pomóc swoim podopiecznym jak najszybciej dotrzeć do
wodopoju. A to wszystko za sprawą gry „Sawanna”
wydawnictwa Trefl.
Zanim opiszę zasady muszę
wspomnieć o wydaniu gry, gdyż jest ono dopracowane w każdym detalu. Pudełko
dobrane optymalne do zawartości gry, dzięki czemu nie tracimy miejsca na półce.
Zdarzały mi się, bowiem takie planszówki, których opakowanie przerażało
wielkością, a ich zawartość wcale nie wymagała pudełka sporych gabarytów.
Grafiki znajdujące się na planszy oraz płytkach z pewnością przykują uwagę nie
tylko dzieci. Soczyste kolory i sympatyczne mordki zwierząt zjednają sobie
także starszych graczy. I wreszcie wykonanie. Ten element zaskoczył mnie
najbardziej, oczywiście na plus. Plansza i pozostałe komponenty gry są wykonane
z grubej, lakierowanej tektury. To wszystko sprawia, że nabywcy gry nie będą
musieli się martwić o jej szybkie zużycie.
Co znajdziemy w pudełku?
Planszę z trasą do wodopoju, pięć
żetonów graczy (niebieski, czerwony, zielony, fioletowy i czarny), sześć kostek
z numerami 1-6, dwadzieścia pięć płytek z wizerunkami zwierząt oraz instrukcję.
Gotowi do biegu…czyli słowo o zasadach gry
„Sawanna” oferuje trzy warianty gry: podstawową, zaawansowaną oraz
mieszaną, co jest sporym atutem, jeśli uczestnicy zabawy są wiekowo zróżnicowani.
Zacznijmy, więc od podstaw. Każdy z graczy otrzymuje żeton oraz pięć zwierząt z
numerami w tym samym kolorze, zatem jeśli nasz żeton ma kolor niebieski liczby
na płytkach ze zwierzętami także powinny mieć niebieski kolor. Pozostając przy
liczbach dodam, że każda płytka ma przypisaną wartość liczbową złożoną z dwóch cyfr.
Przykładowo, karta z żyrafą ma wartość 5,1.
Kiedy każdy uczestnik otrzyma już
swoje stadko, przechodzimy do rozłożenia planszy z czterema trasami do wodopoju.
Ilość tras użytych podczas rozgrywki zależy od liczby graczy. Zatem jeśli gramy
we dwie osoby poruszać się możemy po dwóch trasach, natomiast kiedy rozgrywka
toczy się pomiędzy trzema graczami mają oni do dyspozycji trzy trasy. Czas
przejść do gry. Każdy z uczestników rzuca sześcioma kostkami. Następnie
umieszcza kostkę z liczbą na płytce ze zwierzątkiem, któremu przypisana jest
liczba oczek widniejąca na kostce. Przykładowo: wyrzuciłam na kostce liczbę 1,
zatem mogę ją położyć na płytce z żyrafą, które przypisane są wartości 5,1. Na
jednej płytce możemy położyć maksymalnie trzy kostki. Następnie przesuwamy
zwierzątka na planszy o tyle oczek, ile kostek położyliśmy na płytce.
Przykładowo: na płytce z żyrafą położyłam trzy kostki, zatem przesuwamy ją na
planszy o trzy oczka. Jeśli wyrzucimy liczbę sześć wtedy kostkę musimy położyć
na płytce przeciwnika. W trakcie rozgrywki (w wariancie rozszerzonym) zyskujemy
możliwość blokowania rywali, dzięki szczególnym cechom przypisanym do każdego
zwierzęcia. I tak, słoń może zablokować pole, lew swoim rykiem może wystraszyć
zwierzęta współzawodników, zebra może zmienić tor po którym biegnie, żyrafa
może dosięgnąć wcześniej do wodopoju dzięki długiej szyi, a antylopa może
przeskoczyć inne zwierzęta. Wygrywa ten uczestnik, który jako pierwszy
doprowadzi co najmniej dwa zwierzaki do wodopoju.
"Sawanna” to z
zamysłu gra rodzinna i z tej funkcji sprawnie się wywiązuje z jednym „ale” (jednak o o tym
za chwilkę). Jak sugeruje producent gra przeznaczona jest dla dwóch do pięciu zawodników powyżej
szóstego roku życia. Sama miałam okazję grać z dziećmi siedmioletnimi i u nich
najlepiej sprawdza się wariant podstawowy. Natomiast u odbiorców kilka lat
starszych większym powodzeniem cieszył się wariant rozszerzony, który wymagał
decyzji i przewidywania kolejnych ruchów. I właśnie to jest atutem „Sawanny”, że mimo, iż w grze zdajemy się
w dużym stopniu na losowość (rzucamy kostkami) istotna jest tutaj także
decyzyjność i myślenie strategiczne . Wspomniałam wcześniej o drobnym zgrzycie,
otóż, mnie po pewnym czasie rozgrywki zwyczajnie nużyły, małym ratunkiem stawał
się wówczas wariant mieszany. Uważam, że skoro to gra rodzinna powinna oferować
coś więcej także dorosły.
Grę polecam, gdyż dzieciaki bawiły
się przy niej bardzo dobrze. Ponadto najmłodsi mają okazję poćwiczyć swoją
spostrzegawczość i powtórzyć dodawanie ;)
Gra bierze udział w wyzwaniu: Dziecinnie.
Sawanna - wydawca Trefl
Sawanna - wydawca Trefl
rok wydania: 2015
liczba graczy: 2-5
wiek: 6+
liczba graczy: 2-5
wiek: 6+
Strasznie podobają mi się te 3 warianty/poziomy gry. Dzięki temu jest ona użyteczna dla większego grona osób. Jestem nią zachwycona...
OdpowiedzUsuńŚwietna ta gra. Na prezent wręcz idealna.
OdpowiedzUsuńSuper pomysł na spędzenie czasu z dziećmi! :D
OdpowiedzUsuńWygląda bardzo sympatycznie :-)
OdpowiedzUsuń