środa, 18 lipca 2018

Piotr Stelmach "Lżejszy od fotografii – o Grzegorzu Ciechowskim"


Gramofon. Igła sunąca po płycie. Charakterystyczna muzyka i jego głos. Głos Grzegorza Ciechowskiego, śpiewającego o czymś czego wówczas, jako kilkuletnia dziewczynka, nie rozumiałam. To początki mojej znajomości z twórczością lidera zespołu Republika. Te dźwięki były ze mną odkąd pamiętam. Początkowo gdzieś w tle, za sprawą płyt których słuchali rodzice. Teraz to moje płyty i moja muzyka, dlatego książki „Lżejszy od fotografii – o Grzegorzu Ciechowskim” autorstwa dziennikarza radiowej Trójki, Piotra Stelmacha wyczekiwałam z niecierpliwością.

Ta publikacja jest biografią nietypową, bo formowana z ulotnej materii, jaką są wspomnienia. Obrazami zatrzymanymi w pamięci dzielą się najbliżsi Grzegorza, jego współpracownicy oraz muzycy, którzy spotkali go na swej artystycznej ścieżce. O artyście opowiadają m.in. Lech Janerka, Robert Brylewski, Zbigniew Hołdys, Kayah, Justyna Steczkowska, Kasia Kowalska i Kora.

najpierw pstrąg
a za pstrągiem karp
potem ja *

Zaskakujące jest to, że autor zbiera te portrety Grzegorza Ciechowskiego i tworzy z nich całość, zaczynając od dnia, w którym zmarł muzyk, następnie spoglądamy wstecz, by przyjrzeć się rozwojowi jego działalności artystycznej. Zajrzymy także za kotarę życia prywatnego, za którą wrócimy do jego młodzieńczych lat i dzieciństwa. Z wypowiedzi ponad sześćdziesięciu osób zawartych w książce wyłania się nie tylko postać Obywatela G.C, ale także klimat minionych lat: 80-tych i 90-tych.

Tak, tak… to ja**

Cieszę się, że ta książka nie jest wyłącznie laurką na cześć artysty. Naturalnie, te wspomnienia są drobnym elementem oddającym osobowość Grzegorza Ciechowskiego, ale wielowymiarowym. Ta biografia to opowieść o człowieku z krwi i kości, który pełen był sprzeczności. Z jednej strony wrażliwy twórca i kochający ojciec, osoba z ogromnym poczuciem humoru i wielkim sercem. Z drugiej zaś strony – choleryk i stanowczy mężczyzna, który umie postawić na swoim. Wracając na płaszczyznę artystyczną, muszę dodać, że lider Republiki był wszechstronnym artystą, którego działalność nie ograniczała się wyłącznie do zespołu Republika. Ciechowski tworzył także solowe projekty (Obywatel G.C., Grzegorz z Ciechowa), był producentem muzycznym, komponował i pisał teksty.

Jestem lżejszy od fotografii
Z których będziesz mnie teraz wycinać ***
Piotr Stelmach nadał wspomnieniom intrygującą formę – łącząc wypowiedzi kolejnych osób. Jedna osoba zaczyna opowieść, a kolejna ja kończy, bądź snuje kolejną - analogiczną do poprzedniej. Niedużo  tutaj słów autora, a słowa te są najczęściej powrotem do chwil kiedy dziennikarz dopiero co poznawał twórczość Republiki i jej charyzmatycznego lidera. Podoba mi się ta dyskretność, to usunięcie się w cień i oddanie głosu innym.

do kogo słowa te
do kogo kogo kogo kogo ****
Muszę przyznać, że jestem pozytywnie zaskoczona tą biografią. Jej formą, jej treścią, a przede wszystkim tym, jakie emocje potrafiła we mnie wywołać. Nie ukrywam, że momentami bywało ciężko, szczególnie wtedy, kiedy wczytywałam się w słowa najbliższych: matki, żony, córki czy sióstr. Bywało też zabawnie i nieprzewidywalnie. Poza treścią, którą po prostu chłonęłam, emocje wzbudzają również zdjęcia, które – odnoszę wrażenie- wzmacniają siłę tych wspomnień.

Polecam, nie tylko tym, dla których twórczość Grzegorza Ciechowskiego jest ważna, ale tym którzy chcą poznać człowieka z magnetyczną osobowością, który dla wielu stał się ikoną polskiej muzyki rockowej.

* Republika "Śmierć na pięć" -  tekst Grzegorza Ciechowskiego
**  Obywatel G.C "Tak, tak... to ja" -   tekst Grzegorza Ciechowskiego
*** Republika"Odchodząc" -   tekst Grzegorza Ciechowskiego
****  Republika "Lawa" - tekst Grzegorza Ciechowskiego
 



P. Stelmach – Lżejszy od fotografii – o Grzegorzu Ciechowskim

stron: 646

wyd. Wydawnictwo Literackie 2018

5 komentarzy:

  1. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  4. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń