piątek, 13 kwietnia 2018

Jim Robbins "Zadziwiający świat ptaków"



Czy ptaki są potomkami dinozaurów? Dlaczego skrzydła kolibrów mienią się jak kryształy? Jakie gatunki ptaków są najbardziej „rodzinne”? Czy powiedzenie „ptasi móżdżek” na pewno ma negatywny wydźwięk? Ile mamy wspólnego z tymi skrzydlatymi stworzeniami?
Odpowiedzi na te pytania (i nie tylko) znaleźć możemy w książce Jima Robbinsa zatytułowanej „Zadziwiający świat ptaków”. Autor od 35 lat pisze dla New York Timesa, głównie na temat problemów środowiska naturalnego. A wspomniana książka to efekt jego zainteresowania tymi stworzeniami. Jak sam przyznaje,  intrygujące jest to, w jaki sposób rozumiemy ptaki i jak moglibyśmy wzbogacić naszą wiedzę, żeby lepiej zrozumieć samych siebie i świat wokół nas.*
Sama sięgnęłam po książkę ponieważ ptaki towarzyszą mi od dziecka. I muszę przyznać, że są ważną częścią mojego życia. W moim domu mieszkają m.in. papugi faliste, nierozłączki, aleksandretty obrożne, nimfy, rozelle białolice, amadyny wspaniałe czy bażanty diamentowe.
Jim Robbins zabiera czytelnika w podróż, która przybliży nam te latające stworzenia. Zaczniemy od ery dinozaurów, bo to tam należy wypatrywać ich pierwszych potomków, później kolejne epoki, gdzie poznamy genezę ptasiego lotu i ludzi zafascynowanych tymi stworzeniami (do gronach tychże osób należał m.in. Leonardo da Vinci). Ponadto autor dzieli się z czytelnikami wiedzą zdobytą podczas wielu spotkań z naukowcami, badaczami, których fascynuje świat ptaków. Muszę przyznać, że jest on bardzo dobrym gawędziarzem. Zgrabnie łączy wątki historyczne, naukowe z wiadomościami z pogranicza psychologii, czy nawet filozofii. Nie są to jednak takie „podręcznikowe” informacje. Te tutaj, podane są w bardzo przystępny sposób, dzięki czemu nie nużą. Ponadto ta opowieść pełna jest zabawnych czy  zaskakujących anegdotek.
 „Zadziwiający świat ptaków” Jima Robbinsa wciąga, oczarowuje, zdumiewa i zwraca uwagę na to, jak często nie doceniamy ptaków i nie zdajemy sobie sprawy z tego, jak ważną rolę spełniają w naszym życiu. 


I na koniec, Riko chciałby Wam coś powiedzieć :)




*cytat pochodzi z książki „Zadziwiający świat ptaków”.

J. Robbins – Zadziwiający świat ptaków
Stron: 408
Wyd. Feeria 2018

15 komentarzy:

  1. Za ptasi temat niedługo i ja się zabiorę. Publikacja "Rzecz o ptakach" już czeka na półce. Może dla porównania przeczytam i tę książkę :) Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  2. Właśnie mam nadzieję, że oczarowuje, bo już kupiłam :). W ogóle ostatnio jakiś taki trend na książki o ptakach widzę. Ostatnio zaopatrzyłam się też w "Umysł kruka".

    OdpowiedzUsuń
  3. Czuję, że spodobałaby mi się ta książka ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Pozycja dla mojego Najmilszego, który pała do natury miłością nieprzebraną. Dziękuję za recenzję, prezent będzie wyśmienity :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Proszę bardzo:) Mam nadzieję, że książka się spodoba

      Usuń
  5. Nie przepadam za tego typu książkami, więc sobie odpuszczę :)

    Pozdrawiam,
    Lady Spark
    [kreatywna-alternatywa]

    OdpowiedzUsuń
  6. To na pewno będzie bardzo dobra książka, raczej się skuszę, chociażby po to żeby mieć ją na półce i co jakiś czas do niej wracać.

    http://recenzentka-doskonala.blogspot.com/2018/04/przedpremierowo-emigrantki-janice-yk-lee.html

    OdpowiedzUsuń
  7. Chyba nie będzie to lektura dla mnie. ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Z pewnością nie teraz.... tak dużo tego typu książek, ze czuje irytacja na kolejne tytuły ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że obecnie jest na tego typu jakaś "moda", stąd tyle tytułów. Jednak niektórym warto dać szansę ;)

      Usuń
  9. Mimo że zazwyczaj nie sięgam po takie książki, ta wydaje mi sie byc ciekawa :)

    OdpowiedzUsuń